Caros nybörjartips om sex och sexleksaker

 

Knipkulor för gravida

Knipkulor under graviditeten

Under en graviditet är det mycket som händer i kroppen. Hormoner rusar runt, vikten ökar, ett liv blir till – kroppen förändras på väldigt många olika sätt. En av de vanligaste sakerna som du kommer att märka av efter förlossningen är att slidmusklerna har töjts ut. Men misströsta inte. Runt omkring och i slidöppningen finns det massor med muskler som går att träna upp. Inuti bäckenet finns det också muskler som går att hålla i trim. Genom att träna dessa muskelgrupper får du en tightare slidöppning och slipper saker som inkontinens och urinläckage. Genom att ha tränade knipmuskler förebygger du även risken för framfall. Börja gärna träna redan under graviditeten. Då har du tid att få till rätt teknik till när det verkligen behövs!

Knipkulor är ett praktiskt och bra hjälpmedel som gör att du kan utveckla dina slidmuskler, göra olika övningar samt träna upp musklerna med hjälp av vikter.

Beroende på ditt behov finns det olika kulor med olika sorters vikter, vilket innebär att det finns något för alla! Att ha tränade slidmuskler är något alla behöver, med rätt sorts knipkulor kan du uppnå exakt det du är ute efter. Så oavsett om du vill träna upp musklerna, förhindra urinläckage eller arbeta aktivt mot ett pågående läckage, så finns det knipkulor som kan hjälpa just dig.

Teknik

Det första du behöver göra är att hitta musklerna. Det enklaste sättet är att pausa kisstrålen när du är på toa. De muskler som används då – det är dina knipmuskler! Så det är inte skinkorna eller låren som ska spännas, utan dessa slidmuskler. När du kan kapa av kisstrålen, då kan du även tekniken för att knipa. Du kan inledningsvis testa att knipa några gånger på raken, få in takten och upprepa detta någon gång om dagen. Efter några dagar kan du göra övningen två gånger om dagen samt testa att knipa längre och oftare. Du kommer snabbt att märka av slidmusklernas förbättring.

När du väl fått in tekniken och vet hur dina muskler fungerar, då är det dags att börja med knipkulorna. Knipkulor finns i olika storlekar, i varierande material och vikt. Det bästa tipset är att börja med en lättare variant för att sedan öka vikten när du lärt dig hantera knipkulorna. Många tycker det blir enklare att öva slidmusklerna när det finns något fysiskt att krama om, än när man kniper utan.

Hur gör man?

Första gången du använder knipkulorna kan det vara en god idé att ligga ner. Det går bra att föra in kulorna oavsett om du står eller ligger, men många upplever det som enklare att ligga ner. Använd lite glidmedel på knipkulorna och för sedan in dem en efter en. Testa att krama runt kulorna med musklerna. De första gångerna kan du ligga kvar under hela tiden du har kulorna i dig. När du känner dig mer säker på musklerna kan du testa att knipa när du står upp. Efter ett tag kommer du kunna gå runt och göra andra saker samtidigt som du har kulorna i dig och kniper. Beroende på hur mycket muskler du har eller vad du vill uppnå med din träning, så varierar antalet knip samt antalet gånger. Men det går som sagt inte att knipa för mycket!

När du knipit färdigt pressar du utåt med musklerna och knipkulorna kommer då ut av sig själva. Då kulorna binds samman med ett snöre gör även det processen enklare.

Tips
Många tycker att det är både enklare och skönare att använda glidmedel tillsammans med knipkulorna. Dels blir det enklare att föra in kulorna, samtidigt som det ökar njutningen och kan bli ett sätt att stimulera insidan av slidan. Ett enkelt sätt att förena nytta med nöje! Samtidigt som du tränar upp dina slidmuskler så påverkar du lustreceptorer som sitter i muskulaturen. Många upplever även starkare och bättre orgasmer i och med att deras slidmuskler blivit mer vältränade. I takt med att du bygger upp musklerna och förebygger urinläckage, ökar du även chansen till ett bättre samliv med mer njutning.

Så oavsett om du vill hålla slidmusklerna i trim eller öka chansen till bättre orgasmer kommer knipkulorna att hjälpa dig på vägen!

 

Våra mest populära knipkulor

Olika tyngder

Precis som med alla sexleksaker finns det flera varianter av knipkulor. Oavsett vilka behov du har eller vad du vill åstadkomma så kommer du hitta en produkt som passar just dig. Det som kan variera är materialet, storleken, tyngden och utformningen. Det finns en variant som har ett snöre som binder samman kulorna. Motsvarigheten är då två fria kulor som du för upp en och en. Denna variant går ofta under benämningen Geishakulor. För dig som är nybörjare och ännu inte lärt känna produkten kan det vara en god idé att börja med knipkulor som sitter ihop – dessa är snäppet enklare vid både införande som uttagande.

Det viktiga att tänka på när det gäller knipkulornas material är att glidmedlet måste matcha. Är produkten gjord i silikon ska ett vattenbaserat glidmedel användas. Detta för att produkten inte ska skadas. Om produkten är gjord av annat material, kan en annan form av glidmedel användas ihop. Det går inte att överanvända glidmedel, så var inte rädd för att använda en riklig mängd när du testar dig fram.

Innan och efter en graviditet

Som tidigare nämnts så är det alltid en bra idé att ha tränade knipmuskler och arbeta aktivt med knipkulor. Att få tränade muskler är inget som sker över en natt utan något du måste arbeta på. Men som mycket annat med kroppen så gäller det att hålla träningen igång! Hitta din tid i vardagen när du kan få in knipövningar. Att träna med hjälp av knipkulorna tar inte lång tid, men det kommer hjälpa dig med flera olika saker som förbättrar din hälsa. Så hitta ett par knipkulor som passar just dig och dina behov. Se till att hitta knipmusklerna. Sedan är du redo för bättre knipmuskler, starkare och uthålligare orgasmer samt bättre muskelmassa! Lycka till!

Knipkulor för gravida